It takes two to tango: goed werkgeverschap en goed werknemerschap!

15 februari 2021
It takes two to tango: goed werkgeverschap en goed werknemerschap!

We zijn ons allen bewust dat mensen bepalend zijn voor het succes en de continuïteit van het bedrijf. Investeren in goed werkgever- en werknemerschap is daarom niet alleen noodzakelijk voor de toekomst, maar ook cruciaal voor de waardecreatie en het onderscheidend vermogen.

Je medewerkers bepalen mee het succes van je organisatie. Je hebt er alle belang bij om een omgeving te creëren waar ze het gevoel hebben dat ze optimaal kunnen presteren. De juiste werkomgeving zal ervoor zorgen dat werknemers goed in hun vel zitten en daarmee beter presteren. Werktevredenheid speelt hierbij een essentiële rol. 

Werktevredenheid: de troef in je organisatie

Tevredenheid van medewerkers beschouwen we traditiegetrouw als dé factor voor het goed functioneren van de organisatie. Dit is logisch. Tevreden medewerkers hebben het naar hun zin, kennen een lager verzuim en zullen minder snel vrijwillig weggaan. Bedrijven met tevreden medewerkers leveren ook betere prestaties en zijn vaker succesvoller.

Met tevreden medewerkers ben je er nog niet. Om de maximale productiviteit in een organisatie te bereiken is er meer nodig. Het is immers perfect mogelijk dat medewerkers tevreden zijn én toch weinig presteren. Denk aan een medewerker die tijdens de werktijd koffiedrinkt en meerdere uren voor privédoeleinden op internet surft.

Goed werkgeverschap houdt in dat je als bedrijfsleider alles in het werk stelt om ervoor te zorgen dat je medewerkers tevreden zijn. Maar echt goed werkgeverschap gaat nog een stap verder. Als werkgever is het ook belangrijk om medewerkers te stretchen, uit te dagen, uit hun comfortzone te halen, zodat ze zich verder ontwikkelen en groeien.

Wederzijdse verantwoordelijkheid als sleutel tot succes

Het leveren van goede prestaties is niet alleen afhankelijk van jou als leidinggevende, het is evenzeer afhankelijk van je personeel. Het gaat om de combinatie van ‘willen’, ‘kunnen’ en ‘mogen’. Als ondernemer kan je een omgeving creëren waarin je je medewerkers de mogelijkheid biedt om goed te presteren. Tegelijkertijd willen medewerkers hun talenten optimaal inzetten en bijdragen aan het succes van het bedrijf. Er ontstaat dus een wederzijdse verantwoordelijkheid, waarbij er ook sprake is van goed werknemerschap. Dit betekent dat medewerkers zich de vraag kunnen stellen of hun vaardigheden en kennis nog op peil zijn en passen binnen de ontwikkelingen van het bedrijf. Zo niet, kan je hen als werkgever faciliteren om zich nieuwe vaardigheden eigen te maken.

Prestaties en bedrijfssucces zijn het resultaat van een permanente wisselwerking tussen het bedrijf – de voorwaarden scheppen waarin medewerkers optimaal kunnen presteren – en de medewerker – die de wil en competentie heeft om optimaal zijn talenten in te zetten.

Een continu proces

De balans tussen goed werkgever- en werknemerschap is continu in beweging, en is in elk bedrijf verschillend. Het uitgangspunt blijft weliswaar hetzelfde: de ontwikkelingen en veranderingen binnen de organisatie en de impact ervan voor werkgever en medewerker. Wees daarin proactief, zodat je medewerkers optimaal kunnen functioneren, hun talenten consequent kunnen ontwikkelen en vooral gemotiveerd blijven om samen je bedrijf succesvol te maken.

Nieuwsbrief

Gratis bedrijfsadvies in jouw mailbox.

* verplicht veld
advocatenkantoor

Advocatenkantoor

Ons advocatenkantoor kende de afgelopen decennia een gestage groei en maakte ondertussen enkele v

Advocatenkantoor
Delaere Stortbeton

Delaere Stortbeton

Twee decennia terug stapte ik mee in het familiebedrijf van mijn schoonfamilie, een gezonde onder

Karoline Baert
Crivits & Persyn Advocaten

Crivits & Persyn Advocaten

Binnen Crivits & Persyn zijn we sterk in het bedenken van plannen en acties om ons te manifes

Alex De Visscher
Axon

Axon

Els heeft op een zeer professionele manier de pijnpunten van ons bedrijf blootgelegd.
Lut Verschueren
Antoon Decock nv

Antoon Decock nv

Op regelmatige tijdstippen komt Els bij ons langs voor een evaluatie en bezorgt ze me een lijstje met actiepunten.
Xavier Decock

Tools

Geef je proces weer op 1 A4

Leren en aandacht voor leren zijn dé sleutel voor organisaties om flexibeler en wendbaarder te ku

Leer uit ervaringen
Objectiveer je beslissing
Maak een inspirerend toekomstverhaal
Help medewerkers om snel te beslissen